Statut Stowarzyszenia
Pomocy Osobom Niepełnosprawnym i Ich Rodzinom
"Kruszynki"
Pomocy Osobom Niepełnosprawnym i Ich Rodzinom
"Kruszynki"
Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnych i ich rodzinom „Kruszynki” powstało z przekonania, że każda osoba niepełnosprawna jest w pełni człowiekiem, z wszystkiego tego następstwami, ma zatem prawo do miłości i szczęścia, uznania i poszanowania stanu jej sprawności, do wszechstronnej pomocy niezbędnej do godnego życia, w rozumieniu duchowo-intelektualnym, fizycznym i społecznym.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, nosi nazwę Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym i Ich Rodzinom „Kruszynki”,. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§ 2
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą Skawina.
§ 3
Stowarzyszenie może należeć do krajowych i międzynarodowych organizacji zrzeszających podobne instytucje.
§ 4
Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony. Działa na podstawie niniejszego statutu oraz przepisów Ustawy Prawy o Stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (t. jedn. Dz. U. Nr 20, z późn.
Rozdział II
Cel i sposoby działania
§ 5
Celem Stowarzyszenia jest zapewnienie każdej osobie niepełnosprawnej umysłowo lub fizycznie pełni praw, wynikających z posiadania godności ludzkiej, a w szczególności prawa do wszechstronnego rozwoju, w tym:
- wyrównywanie szans życiowych osób z niepełnosprawnością zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi,
- integracja społeczności lokalnej w szczególności osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, dzieci, innych organizacji i grup społecznych,
- tworzenie warunków do pełnego, niezależnego, samodzielnego i aktywnego udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i publicznym, w miarę ich indywidualnych możliwości,
- wspieranie prawidłowego rozwoju społeczno- zawodowego osób z niepoprawnością,
- budowanie wizerunku osoby niepełnosprawnej jako pełnego członka społeczności lokalnej,
- promocja twórczości osób z niepełnosprawnością oraz ich udziału w kulturze i sztuce,
- przeciwdziałanie występowaniu patologiom społecznym oraz wsparcie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- pielęgnowanie tradycji ludowej, narodowej i lokalnej, w szczególności we współpracy ze społecznością lokalną,
- rozwój społeczności lokalnej,
- promocja zdrowego trybu życia oraz ochrony zdrowia, w szczególności wśród osób z niepełnosprawnościami,
- ochrona środowiska i edukacja ekologiczna.
§ 6
Działalność Stowarzyszenia oparta jest na pracy społecznej jego członków.
§ 7
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- działalność informacyjną i poradniczą;
- inicjowanie i organizowanie różnych form aktywizacji osób niepełnosprawnych.
- prowadzenie rehabilitacji leczniczej, zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych;
- prowadzenie placówek wpierających osoby z niepełnosprawnościami, m.in. warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej, domów opieki wytchnieniowej, ośrodków stałego pobytu dla osób niepełnosprawnych;
- organizowanie imprez sportowych i turystycznych
- organizowanie wycieczek, obozów, pielgrzymek dla osób niepełnosprawnych, ich opiekunów i wolontariuszy oraz organizowanie letniego i zimowego wypoczynku
- aktywizację społeczną, zawodową i pomoc w poszukiwaniu miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnościami;
- świadczenie w szczególnych wypadkach pomocy materialnej osobom z niepełnosprawnościami;
- prowadzenie warsztatów, zajęć i programów o charakterze edukacyjnym i szkoleniowym
- organizację wystaw, konkursów i wydarzeń promujących twórczość osób z niepełnosprawnościami
- organizowanie wzajemnej pomocy członków Stowarzyszenia, m.in. poprzez prowadzenie grup środowiskowego wsparcia, organizację wydarzeń i spotkań
- nawiązywanie współpracy z Wolontariuszami w tym organizowanie dla nich szkoleń
- realizację programów i projektów o charakterze edukacyjnym, aktywizacyjnym i integracyjnym związanych z promocją i ochroną zdrowia, ekologią, kulturą i rozwojem społeczności lokalnej
- współdziałanie z innymi organizacjami, instytucjami i podmiotami o podobnych celach w kraju i zagranicą;
- prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjnej;
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego w pełnym zakresie o którym mowa w par 7. statutu.
§ 8
Stowarzyszenie pozyskuje środki na realizację celów statutowych z:
- darowizn,
- dotacji,
- zbiórek publicznych,
- składek członkowskich,
- spadków, zapisów,
- odpłatnej działalności pożytku publicznego, dochodów z majątku Stowarzyszenia.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia
§ 9
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na zwyczajnych, wspierających i honorowych.
§ 10
- Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat i przejawia prawdziwą chęć bezinteresownej pomocy osobom niepełnosprawnym.
- Warunkiem uzyskania statusu członka zwyczajnego jest przynajmniej półroczna aktywna praca społeczna lub zawodowa na rzecz Stowarzyszenia.
§ 11
- Członkiem wspierającym mogą być krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne.
- Członek wspierający posiada prawa określone w 16 Statutu, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 12
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia, lub położyła szczególne zasługi na jego rzecz.
- Członek honorowy korzysta z wszelkich praw przysługujących członkom Stowarzyszenia, z prawem wyborczym włącznie.
- Członkowie honorowi są zobowiązani do przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 13
Decyzję w sprawie przyjęcia w poczet członków zwyczajnych i wspierających podejmuje Zarząd. Na jego odmowną decyzję, jej adresatowi przysługuje prawo wniesienia pisemnego odwołania do Walnego Zebrania, które może większością 3/5 głosów oddanych decyzję Zarządu uchylić i podjąć uchwałę o przyjęciu w poczet członków. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu Stowarzyszenia, w terminie 14 dni od doręczenia decyzji Zarządu o odmowie przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia.
§ 14
Utrata członkostwa następuje z powodu:
- śmierci członka Stowarzyszenia;
- dobrowolnej pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu;
- wykluczenia uchwałą Zarządu:
- za nieprzestrzeganie zasad statutu Stowarzyszenia;
- za brak udziału w Walnych Zebraniach (Walnych Zebraniach Delegatów – gdy jest Delegatem);
- za przedstawianie niezgodnego z prawdą świadectwa o działalności Stowarzyszenia;
- za nierealizowanie statutowych zadań Stowarzyszenia;
- za niewychowawczą postawę wobec osób objętych opieką i oddziaływaniem Stowarzyszenia;
- z powodu utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu.
- utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego będącego osobą prawną.
§ 15
Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia, adresatowi tej uchwały przysługuje prawo wniesienia pisemnego odwołania do Walnego Zebrania, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu Stowarzyszenia. Uchwała Zarządu w przedmiocie wykluczenia staje się w pełni skuteczna z chwilą bezskutecznego upływu terminu do wniesienia od niej odwołania. Do czasu upływu terminu do wniesienia odwołania, a w przypadku złożenia takiego odwołania, do czasu jego rozpatrzenia, członkostwo jest zawieszone. W okresie zawieszenia członkostwa zawieszony członek nie jest zobowiązany do wypełniania swych obowiązków członkowskich, ani nie jest uprawniony do realizowania swoich praw członkowskich.
Rozdział IV
Prawa i obowiązki członków
§ 16
Członek Stowarzyszenia ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego (z wyjątkiem członka wspierającego);
- uczestnictwa we wszystkich organizowanych przez Stowarzyszenie imprezach i akcjach oraz do korzystania z wszystkich urządzeń i przywilejów przewidzianych dla członków Stowarzyszenia;
- zgłaszania wniosków dotyczących zmian statutu.
§ 17
Członek Stowarzyszenia ma obowiązek:
- aktywnie uczestniczyć w pracach i w realizacji celów Stowarzyszenia;
- stosować się do postanowień statutu, regulaminów przyjętych zgodnie ze statutem oraz wszelkich uchwał i decyzji władz Stowarzyszenia;
- uczestniczyć w Walnych Zebraniach Członków
- dawać świadectwo swoją postawą, że cele Stowarzyszenia są mu bliskie;
- regularnego opłacania składek obowiązujących w Stowarzyszeniu (za wyjątkiem członka honorowego).
Rozdział V
Władze Stowarzyszenia
§ 18
Władze Stowarzyszenia stanowią:
- Walne Zebranie Członków
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
§ 19
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy w szczególności:
- uchwalanie zmian statutu oraz regulaminów władz Stowarzyszenia;
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz wybory uzupełniające do tych władz;
- ustalanie rocznych i wieloletnich programów działania Stowarzyszenia oraz preliminarzy budżetowych;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i sprawozdań finansowych oraz ocena pracy Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu;
- przyznawanie tytułu członka honorowego;
- rozwiązanie i likwidacja Stowarzyszenia oraz ustanowienie likwidatora.
§ 20
- Walne Zebranie może być sprawozdawcze i nadzwyczajne. Walne Zebranie sprawozdawcze zwołuje Zarząd raz w roku. Nadzwyczajne zwołuje Zarząd jeśli uważa to za konieczne (w szczególności w przypadku określonym w §23 pkt 3), a także na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków Stowarzyszenia, lub Komisja Rewizyjna w przypadku określonym w §21 pkt 3;
- Zawiadomienie o Walnym Zebraniu, za pisemnym potwierdzeniem odbioru lub w inny skuteczny sposób, następuje na co najmniej 14 dni przed datą zebrania. W zawiadomieniu należy podać dokładnie miejsce, datę, godzinę rozpoczęcia zebrania, a także propozycję porządku obrad.
- Walne Zebranie jest zdolne do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania.. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów oddanych.
- Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
§ 21
- Zarząd składa się z 4-6 osób i powoływany jest na cztery lata z możliwością wielokrotnego powtarzania kadencji.
- W skład Zarządu wchodzą: prezes, wiceprezesa, skarbnik, członkowie zarządu. Członkiem Zarządu Stowarzyszenia nie może być osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu Członka Zarządu pozostali członkowie Zarządu wybierają jego następcę spośród członków Stowarzyszenia, który pełni tę funkcję do końca kadencji. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu. W przypadku gdy członkowie Zarządu nie mogą uzupełnić składu tego organu w drodze kooptacji lub podjąć uchwały o zwołaniu Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w celu wybrania nowego Zarządu, Komisja Rewizyjna zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie, na którym zostaje przeprowadzony wybór nowego składu Zarządu.
- Decyzje Zarządu (uchwały) podejmowane są zwykłą większością głosów oddanych, przy obecności przynajmniej 3 osób.
- Każdy członek Zarządu może bez uprzedniej uchwały Zarządu i w sposób niesprzeczny z wcześniejszymi uchwałami Zarządu prowadzić sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności Stowarzyszenia.
- O ile Statut nie stanowi inaczej lub inaczej nie wynika z przepisów prawa, każdy członek Zarządu może bez uprzedniej uchwały Zarządu i w sposób niesprzeczny z wcześniejszymi uchwałami Zarządu prowadzić sprawy przekraczające zakres zwykłych czynności Stowarzyszenia objęte jego zakresem obowiązków wynikającym z podziału obowiązków zawartego w Regulaminie Zarządu, jeżeli taki zostanie przyjęty.
- Jeżeli jednak przed załatwieniem sprawy choćby jeden z pozostałych członków Zarządu sprzeciwi się jej przeprowadzeniu, wymagana jest uprzednia uchwała Zarządu.
§ 22
Do kompetencji Zarządu należy:
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz, w tym wobec władz, sądów, w stosunkach krajowych i zagranicznych przez każdego członka Zarządu Stowarzyszenia samodzielnie
- zaciąganie zobowiązań przez dwóch członków Zarządu Stowarzyszenia tym, zawsze prezes lub wiceprezes
- opracowywanie rocznych i wieloletnich planów i programów Stowarzyszenia;
- kierowanie na bieżąco działalnością Stowarzyszenia, spełniającą jego cele i zadania statutowe;
- podejmowanie decyzji w sprawach:
- nawiązywania współpracy z innymi organizacjami,
- nabywania, zbywania lub obciążania nieruchomości,
- podejmowania przez Stowarzyszenie działalności gospodarczej,
- ustalania wysokości rocznych składek członkowskich.
§ 23
- Komisja Rewizyjna powoływana jest przez Walne Zebranie członków na cztery lata i składa się z 4 osób z możliwością wielokrotnego powtarzania kadencji.
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi przewodniczący i 2-3 członków.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu CZŁONKA KOMISJI pozostali członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają jego następcę pośród członków Stowarzyszenia, który pełni tę funkcję do końca kadencji. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu. W przypadku gdy członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą uzupełnić składu tego organu w drodze kooptacji, Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie, na którym zostaje przeprowadzony wybór nowego składu Komisji Rewizyjnej.
- W skład Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia nie mogą wchodzić osoby, które:
- są członkami Zarządu Stowarzyszenia lub pozostają z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo karno-skarbowe.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów oddanych w obecności, co najmniej 3⁄4 ogólnej liczby członków Komisji.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§ 24
Komisja jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia, do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Zarządu pod kątem zgodności z postawieniami statutu, zasadami prawidłowej gospodarności, a także realizacji uchwał Walnego Zebrania;
- kontrola gospodarki finansowej i majątkowej Stowarzyszenia;
- badanie sprawozdań finansowych Stowarzyszenia oraz sprawozdań Zarządu;
- składanie Walnemu Zebraniu corocznego sprawozdania z oceny działalności Zarządu i zgłaszanie wniosku w przedmiocie udzielenia absolutorium członkom Zarządu (nieudzielenie absolutorium nie jest równoznaczne z odwołaniem z Zarządu);
- zwoływanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w przypadku określonym w §21 pkt 3.
Rozdział VI
Majątek i fundusze
§ 25
- Majątek i fundusze Stowarzyszenia powstają ze:
- składek członkowskich;
- darowizn, spadków, zapisów osób fizycznych i prawnych zarówno krajowych jak i zagranicznych;
- dochodów z własnej działalności gospodarczej;
- dochodów z majątku własnego Stowarzyszenia oraz udziałów w innych instytucjach.
- Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Stowarzyszenia pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że wykorzystanie to bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz osoby im bliskie na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do prowadzonej działalności pożytku publicznego. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w przedmiocie określonym w niniejszym statucie, przy czym nie może prowadzić działalności gospodarczej w przedmiocie w jakim prowadzi działalność odpłatną pożytku publicznego. Całą nadwyżkę przychodów nad kosztami Stowarzyszenie przeznacza na prowadzoną działalność pożytku publicznego.
- Działalność pożytku publicznego Stowarzyszenia nie jest prowadzona wyłącznie na rzecz jego członków.
- Rokiem obrotowym Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy.
Rozdział VII
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 26
- Zmiana statutu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia następuje z uchwałą Walnego Zebrania przy udziale, co najmniej 50 % ogólnej liczby członków. Uchwała zapada kwalifikowaną większością 2/3 głosów oddanych.
- Z wnioskiem o podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia może wystąpić Zarząd, Komisja Rewizyjna lub 25 % ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach dotyczących likwidacji i rozwiązania Stowarzyszenia, nieuregulowanych w niniejszym statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy Ustawy Prawy o Stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. Nr 20, z późn. Zm.).