Statut Stowarzyszenia
Pomocy Osobom Niepełnosprawnym i Ich Rodzinom
"Kruszynki"

Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnych i ich rodzinom „Kruszynki” powstało z przekonania, że każda osoba niepełnosprawna jest w pełni człowiekiem, z wszystkiego tego następstwami, ma zatem prawo do miłości i szczęścia, uznania i poszanowania stanu jej sprawności, do wszechstronnej pomocy niezbędnej do godnego życia, w rozumieniu duchowo-intelektualnym, fizycznym i społecznym.

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, nosi nazwę Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym i Ich Rodzinom „Kruszynki”,. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.

§ 2

Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą Skawina.

§ 3

Stowarzyszenie może należeć do krajowych i międzynarodowych organizacji zrzeszających podobne instytucje.

§ 4

Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony. Działa na podstawie niniejszego statutu oraz przepisów Ustawy Prawy o Stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (t. jedn. Dz. U. Nr 20, z późn.

Rozdział II

Cel i sposoby działania

§  5

Celem Stowarzyszenia jest zapewnienie każdej osobie niepełnosprawnej umysłowo lub fizycznie pełni praw, wynikających z posiadania godności ludzkiej, a w szczególności prawa do wszechstronnego rozwoju, w tym:

  • wyrównywanie szans życiowych osób z niepełnosprawnością zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi,
  • integracja społeczności lokalnej w szczególności osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, dzieci, innych organizacji i grup społecznych,
  • tworzenie warunków do pełnego, niezależnego, samodzielnego i aktywnego udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i publicznym, w miarę ich indywidualnych możliwości,
  • wspieranie prawidłowego rozwoju społeczno- zawodowego osób z niepoprawnością,
  • budowanie wizerunku osoby niepełnosprawnej jako pełnego członka społeczności lokalnej,
  • promocja twórczości osób z niepełnosprawnością oraz ich udziału w kulturze i sztuce,
  • przeciwdziałanie występowaniu patologiom społecznym oraz wsparcie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  • pielęgnowanie tradycji ludowej, narodowej i lokalnej, w szczególności we współpracy ze społecznością lokalną,
  • rozwój społeczności lokalnej,
  • promocja zdrowego trybu życia oraz ochrony zdrowia, w szczególności wśród osób z niepełnosprawnościami,
  • ochrona środowiska i edukacja ekologiczna.

§  6

Działalność Stowarzyszenia oparta jest na pracy społecznej jego członków.

§  7

  1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
  • działalność informacyjną i poradniczą;
  • inicjowanie i organizowanie różnych form aktywizacji osób niepełnosprawnych.
  • prowadzenie rehabilitacji leczniczej, zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych;
  • prowadzenie placówek wpierających osoby z niepełnosprawnościami, m.in. warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej, domów opieki wytchnieniowej, ośrodków stałego pobytu dla osób niepełnosprawnych;
  • organizowanie imprez sportowych i turystycznych
  • organizowanie wycieczek, obozów, pielgrzymek dla osób niepełnosprawnych, ich opiekunów i wolontariuszy oraz organizowanie letniego i zimowego wypoczynku
  • aktywizację społeczną, zawodową i pomoc w poszukiwaniu miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnościami;
  • świadczenie w szczególnych wypadkach pomocy materialnej osobom z niepełnosprawnościami;
  • prowadzenie warsztatów, zajęć i programów o charakterze edukacyjnym i szkoleniowym
  • organizację wystaw, konkursów i wydarzeń promujących twórczość osób z niepełnosprawnościami
  • organizowanie wzajemnej pomocy członków Stowarzyszenia, m.in. poprzez prowadzenie grup środowiskowego wsparcia, organizację wydarzeń i spotkań
  • nawiązywanie współpracy z Wolontariuszami w tym organizowanie dla nich szkoleń
  • realizację programów i projektów o charakterze edukacyjnym, aktywizacyjnym i integracyjnym związanych z promocją i ochroną zdrowia, ekologią, kulturą i rozwojem społeczności lokalnej
  • współdziałanie z innymi organizacjami, instytucjami i podmiotami o podobnych celach w kraju i zagranicą;
  • prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjnej;
  • Stowarzyszenie może prowadzić działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego w pełnym zakresie o którym mowa w par 7. statutu.

§ 8

Stowarzyszenie pozyskuje środki na realizację celów statutowych z:

  • darowizn,
  • dotacji,
  • zbiórek publicznych,
  • składek członkowskich,
  • spadków, zapisów,
  • odpłatnej działalności pożytku publicznego, dochodów z majątku Stowarzyszenia.

Rozdział III

Członkowie Stowarzyszenia

§ 9

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na zwyczajnych, wspierających i honorowych.

§ 10

  1. Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat i przejawia prawdziwą chęć bezinteresownej pomocy osobom niepełnosprawnym.
  2. Warunkiem uzyskania statusu członka zwyczajnego jest przynajmniej półroczna aktywna praca społeczna lub zawodowa na rzecz Stowarzyszenia.

§ 11

  1. Członkiem wspierającym mogą być krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne.
  2. Członek wspierający posiada prawa określone w 16 Statutu, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
  3. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.

 § 12

    1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia, lub położyła szczególne zasługi na jego rzecz.
    2. Członek honorowy korzysta z wszelkich praw przysługujących członkom Stowarzyszenia, z prawem wyborczym włącznie.
    3. Członkowie honorowi są zobowiązani do przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
    4. Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.

§ 13

Decyzję w sprawie przyjęcia w poczet członków zwyczajnych i wspierających podejmuje Zarząd. Na jego odmowną decyzję, jej adresatowi przysługuje prawo wniesienia pisemnego odwołania do Walnego Zebrania, które może większością 3/5 głosów oddanych decyzję Zarządu uchylić i podjąć uchwałę o przyjęciu w poczet członków. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu Stowarzyszenia, w terminie 14 dni od doręczenia decyzji Zarządu o odmowie przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia.

§ 14

Utrata członkostwa następuje z powodu:

  1. śmierci członka Stowarzyszenia;
  2. dobrowolnej pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu;
  3. wykluczenia uchwałą Zarządu:
  • za nieprzestrzeganie zasad statutu Stowarzyszenia;
  • za brak udziału w Walnych Zebraniach (Walnych Zebraniach Delegatów – gdy jest Delegatem);
  • za przedstawianie niezgodnego z prawdą świadectwa o działalności Stowarzyszenia;
  • za nierealizowanie statutowych zadań Stowarzyszenia;
  • za niewychowawczą postawę wobec osób objętych opieką i oddziaływaniem Stowarzyszenia;
  • z powodu utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu.
  • utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego będącego osobą prawną.

§ 15

Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia, adresatowi tej uchwały przysługuje prawo wniesienia pisemnego odwołania do Walnego Zebrania, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu Stowarzyszenia. Uchwała Zarządu w przedmiocie wykluczenia staje się w pełni skuteczna z chwilą bezskutecznego upływu terminu do wniesienia od niej odwołania. Do czasu upływu terminu do wniesienia odwołania, a w przypadku złożenia takiego odwołania, do czasu jego rozpatrzenia, członkostwo jest zawieszone. W okresie zawieszenia członkostwa zawieszony członek nie jest zobowiązany do wypełniania swych obowiązków członkowskich, ani nie jest uprawniony do realizowania swoich praw członkowskich.

Rozdział IV

Prawa i obowiązki członków

§ 16

Członek Stowarzyszenia ma prawo do:

  1. czynnego i biernego prawa wyborczego (z wyjątkiem członka wspierającego);
  2. uczestnictwa we wszystkich organizowanych przez Stowarzyszenie imprezach i akcjach oraz do korzystania z wszystkich urządzeń i przywilejów przewidzianych dla członków Stowarzyszenia;
  3. zgłaszania wniosków dotyczących zmian statutu.

 § 17

Członek Stowarzyszenia ma obowiązek:

  1. aktywnie uczestniczyć w pracach i w realizacji celów Stowarzyszenia;
  2. stosować się do postanowień statutu, regulaminów przyjętych zgodnie ze statutem oraz wszelkich uchwał i decyzji władz Stowarzyszenia;
  3. uczestniczyć w Walnych Zebraniach Członków
  4. dawać świadectwo swoją postawą, że cele Stowarzyszenia są mu bliskie;
  5. regularnego opłacania składek obowiązujących w Stowarzyszeniu (za wyjątkiem członka honorowego).

Rozdział V

Władze Stowarzyszenia

§ 18

Władze Stowarzyszenia stanowią:

  1. Walne Zebranie Członków
  2. Zarząd;
  3. Komisja Rewizyjna.

§ 19

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy w szczególności:

  1. uchwalanie zmian statutu oraz regulaminów władz Stowarzyszenia;
  2. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz wybory uzupełniające do tych władz;
  3. ustalanie rocznych i wieloletnich programów działania Stowarzyszenia oraz preliminarzy budżetowych;
  4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i sprawozdań finansowych oraz ocena pracy Stowarzyszenia;
  5. rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu;
  6. przyznawanie tytułu członka honorowego;
  7. rozwiązanie i likwidacja Stowarzyszenia oraz ustanowienie likwidatora.

§ 20

  1. Walne Zebranie może być sprawozdawcze i nadzwyczajne. Walne Zebranie sprawozdawcze zwołuje Zarząd raz w roku. Nadzwyczajne zwołuje Zarząd jeśli uważa to za konieczne (w szczególności w przypadku określonym w §23 pkt 3), a także na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków Stowarzyszenia, lub Komisja Rewizyjna w przypadku określonym w §21 pkt 3;
  2. Zawiadomienie o Walnym Zebraniu, za pisemnym potwierdzeniem odbioru lub w inny skuteczny sposób, następuje na co najmniej 14 dni przed datą zebrania. W zawiadomieniu należy podać dokładnie miejsce, datę, godzinę rozpoczęcia zebrania, a także propozycję porządku obrad.
  3. Walne Zebranie jest zdolne do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania.. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów oddanych.
  4. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.

§ 21

  1. Zarząd składa się z 4-6 osób i powoływany jest na cztery lata z możliwością wielokrotnego powtarzania kadencji.
  2. W skład Zarządu wchodzą: prezes, wiceprezesa, skarbnik, członkowie zarządu. Członkiem Zarządu Stowarzyszenia nie może być osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  3. W przypadku wygaśnięcia mandatu Członka Zarządu pozostali członkowie Zarządu wybierają jego następcę spośród członków Stowarzyszenia, który pełni tę funkcję do końca kadencji. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu. W przypadku gdy członkowie Zarządu nie mogą uzupełnić składu tego organu w drodze kooptacji lub podjąć uchwały o zwołaniu Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w celu wybrania nowego Zarządu, Komisja Rewizyjna zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie, na którym zostaje przeprowadzony wybór nowego składu Zarządu.
  4. Decyzje Zarządu (uchwały) podejmowane są zwykłą większością głosów oddanych, przy obecności przynajmniej 3 osób.
  5. Każdy członek Zarządu może bez uprzedniej uchwały Zarządu i w sposób niesprzeczny z wcześniejszymi uchwałami Zarządu prowadzić sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności Stowarzyszenia.
  6. O ile Statut nie stanowi inaczej lub inaczej nie wynika z przepisów prawa, każdy członek Zarządu może bez uprzedniej uchwały Zarządu i w sposób niesprzeczny z wcześniejszymi uchwałami Zarządu prowadzić sprawy przekraczające zakres zwykłych czynności Stowarzyszenia objęte jego zakresem obowiązków wynikającym z podziału obowiązków zawartego w Regulaminie Zarządu, jeżeli taki zostanie przyjęty.
  7. Jeżeli jednak przed załatwieniem sprawy choćby jeden z pozostałych członków Zarządu sprzeciwi się jej przeprowadzeniu, wymagana jest uprzednia uchwała Zarządu.

§ 22

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz, w tym wobec władz, sądów, w stosunkach krajowych i zagranicznych przez każdego członka Zarządu Stowarzyszenia samodzielnie
  2. zaciąganie zobowiązań przez dwóch członków Zarządu Stowarzyszenia tym, zawsze prezes lub wiceprezes
  3. opracowywanie rocznych i wieloletnich planów i programów Stowarzyszenia;
  4. kierowanie na bieżąco działalnością Stowarzyszenia, spełniającą jego cele i zadania statutowe;
  5. podejmowanie decyzji w sprawach:
  • nawiązywania współpracy z innymi organizacjami,
  • nabywania, zbywania lub obciążania nieruchomości,
  • podejmowania przez Stowarzyszenie działalności gospodarczej,
  • ustalania wysokości rocznych składek członkowskich.

§ 23

  1. Komisja Rewizyjna powoływana jest przez Walne Zebranie członków na cztery lata i składa się z 4 osób z możliwością wielokrotnego powtarzania kadencji.
  2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi przewodniczący i 2-3 członków.
  3. W przypadku wygaśnięcia mandatu CZŁONKA KOMISJI pozostali członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają jego następcę pośród członków Stowarzyszenia, który pełni tę funkcję do końca kadencji. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu. W przypadku gdy członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą uzupełnić składu tego organu w drodze kooptacji, Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie, na którym zostaje przeprowadzony wybór nowego składu Komisji Rewizyjnej.
  4. W skład Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia nie mogą wchodzić osoby, które:
  5. są członkami Zarządu Stowarzyszenia lub pozostają z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
  6. były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo karno-skarbowe.
  7. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów oddanych w obecności, co najmniej 34 ogólnej liczby członków Komisji.
  8. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

§ 24

Komisja jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia, do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  1. kontrolowanie działalności Zarządu pod kątem zgodności z postawieniami statutu, zasadami prawidłowej gospodarności, a także realizacji uchwał Walnego Zebrania;
  2. kontrola gospodarki finansowej i majątkowej Stowarzyszenia;
  3. badanie sprawozdań finansowych Stowarzyszenia oraz sprawozdań Zarządu;
  4. składanie Walnemu Zebraniu corocznego sprawozdania z oceny działalności Zarządu i zgłaszanie wniosku w przedmiocie udzielenia absolutorium członkom Zarządu (nieudzielenie absolutorium nie jest równoznaczne z odwołaniem z Zarządu);
  5. zwoływanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w przypadku określonym w §21 pkt 3.

Rozdział VI

Majątek i fundusze

§ 25

  1. Majątek i fundusze Stowarzyszenia powstają ze:
  • składek członkowskich;
  • darowizn, spadków, zapisów osób fizycznych i prawnych zarówno krajowych jak i zagranicznych;
  • dochodów z własnej działalności gospodarczej;
  • dochodów z majątku własnego Stowarzyszenia oraz udziałów w innych instytucjach.
  1. Zabrania się:
  • udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Stowarzyszenia pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
  • przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
  • wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że wykorzystanie to bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,
  • zakupu na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz osoby im bliskie na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
  1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do prowadzonej działalności pożytku publicznego. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w przedmiocie określonym w niniejszym statucie, przy czym nie może prowadzić działalności gospodarczej w przedmiocie w jakim prowadzi działalność odpłatną pożytku publicznego. Całą nadwyżkę przychodów nad kosztami Stowarzyszenie przeznacza na prowadzoną działalność pożytku publicznego.
  2. Działalność pożytku publicznego Stowarzyszenia nie jest prowadzona wyłącznie na rzecz jego członków.
  3. Rokiem obrotowym Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy.

Rozdział VII

Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 26

  1. Zmiana statutu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia następuje z uchwałą Walnego Zebrania przy udziale, co najmniej 50 % ogólnej liczby członków. Uchwała zapada kwalifikowaną większością 2/3 głosów oddanych.
  2. Z wnioskiem o podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia może wystąpić Zarząd, Komisja Rewizyjna lub 25 % ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.
  3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
  4. W sprawach dotyczących likwidacji i rozwiązania Stowarzyszenia, nieuregulowanych w niniejszym statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy Ustawy Prawy o Stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. Nr 20, z późn. Zm.).